DOLAR
2.436,93
BIST
9.915,62
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Pazartesi Az Bulutlu
21°C
Salı Az Bulutlu

Kara ve havada altyapı tamam sıra rayda

12.03.2021 10:00
A+
A-

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Ankara-Sivas süratli tren sınırını Yeni Şafak ile test etti. Bakan Karaismailoğlu, Türkiye’nin süratli tren ağında geldiği noktayı Genel Yayın Direktörümüz Hüseyin Likoğlu, Ankara Haber Müdürümüz Fazlı Şahan ve Muhabirimiz Yasemin Asan’a anlattı. Bakan Karaismailoğlu’nun açıklamalarından satır başları şöyle:

BİRİNCİ ETAPTA 3, SENEYE 2 SAAT

Ankara-Sivas test sürüşleri devam ediyor. Süratli tren çizgisinde Ankara-Sivas’ta sona geldik. Son ayarları yapıyoruz. Haziran ayı itibariyle projemizi tamamlayıp vatandaşımızın hizmetine sunacağız. Kırıkkale’den Sivas çizgisine süratli tren 2 saatte gidecek. Ankara-Kırıkkale ortası 1 yıl boyunca 250 km’ye çıkmayacak. Orada tamamlanmamış tüneller var. Birinci etapta Ankara-Sivas 3 saat sürecek, 2022 yılı sonunda 2 saate düşecek.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu ‘Hızlı tren çizgisinde Ankara-Sivas’ta sona geldik. Son ayarları yapıyoruz. Haziran ayı itibariyle projemizi tamamlayıp vatandaşımızın hizmetine sunacağız’ dedi.

BÜYÜK ÜLKE İÇİN YATIRIM KOŞUL

Konya-Karaman’ı da tıpkı vakitlerde olağan seyahat seferlerine açacağız. Orada da artık testler devam ediyor. 2023 gayelerimiz var. Devam eden büyük çizgiler var. Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep sınırı da çok kıymetli. Ayrıyeten Bursa’yı İstanbul ve Ankara sınırına bağlayan çalışmamız da var. Ankara-İzmir’de, Uşak’tan İzmir’e olan taraf devam ediyor. Ankara-İstanbul ortasındaki ekspresler bu ay sonu başlayacak. Büyük ülke için bu yatırımları yapmak gerekiyor.

DEMİR AĞA ALTYAPI

Tren ağları giderek artacak. Bir taraftan da yeni çizgilerin planlaması var. Bütün projelerimiz belirlenen çerçevede devam ediyor. Aslında demiryolunun da altyapısını tamamlıyoruz. Ulaşım altyapısına Cumhurbaşkanımız’ın liderliğinde 18 yılda 931 milyar TL yatırım yaptık. Bunun yüzde 65’ini karayoluna ayırarak altyapıyı yaptık. 26 havalimanı sayısını 56’ya çıkardık. 18 yıl evvel 30 milyon kişi olan yolcu sayısını 210 milyon yolcuya çıkardık. Karayolunda belirli düzeye geldik, havayolu altyapısını tamamladık. Bundan sonra demiryolunda altyapı eksiğimizi tamamlıyoruz.

Seyahat şimdi normalleşmedi

Denetimli olağan hayata dönüşün bir modülü olarak yavaş yavaş nizama sokacağız. Burada vatandaşların hareketliliği, önlemlerini alarak eski yaşama dönmesi de değerli. Aşılama belirli bir düzeye geldiği vakit vatandaş daha fazla hareketlenecek. Biz de vatandaşın hareketliliğini takip ediyoruz, gerekli önlemleri alarak, vatandaşları istedikleri yere sağlıklı bir halde ulaştırmak için dört koldan çalışıyoruz. Tren setlerinde hiçbir meselemiz yok, hatta fazlamız var. Salgın süreci başlayalı 1 yıl oldu. Geçen sene mart ayından evvel, süratli tren biletleri bir hafta evvelce bitiyordu. Vatandaş, eskisi üzere seyahat etmiyor. Şu an olağan hayata dönmeye çalışıyoruz lakin seyahatler eskisi kadar değil. Eski haline dönmesi vakit alacak. Denetimli geçiş vaktini, seyahat düzeyine nazaran bütün önlemlerimizi alarak eskiye dönmeye çalışacağız.

Ankara-Sivas süratli tren sınırındaki test sürüşünde yalnızca Yeni Şafak vardı. Bakan Karaismailoğlu, Yeni Şafak Gazetesi Genel Yayın Direktörü Hüseyin Likoğlu, Ankara Haber Müdürü Fazlı Şahan ve muhabirimiz Yasemin Asan’a değerli bilgiler verdi.

Araç da üretiyoruz

Demiryolu sanayisinde yabancı eserlerin kullanılmasının kasvetini çok yaşadık. Demiryolu yatırımlarımızda çok kıymetli, yerli eser kullanıyoruz. Tramvaylarda da yerli eser kullanıyoruz. Yalnızca demiryolunu değil, demiryolundaki araçları da üretiyoruz. Sivas’ta TÜDEMDAŞ, Eskişehir’de TÜLOMSAŞ, Adapazarı’nda TÜVEDAŞ vardı. Bunların güçlerini birleştirme ismine, tek çatı altında TÜRASAŞ isminde birleşti. Bu fabrikalar bulundukları yerdeki özel şirketleri ve OSB’leri de hareketlendirdi. Yurtdışından da vagon üretmemiz için talepler geliyor. Romanya’ya gönderdik. Dediğimiz özel şirketlerin dışarıya direkt olarak sattıkları eserler, metro araçları var. Çinliler Türkiye’ye gelip, bizim yerli firmalarla işbirliği yapıyor. Bu raylı sistemler endüstrisinde aşikâr düzeye geldik.

Kars-Nahçıvan sınırı çok stratejik

Pekin’den Londra’ya kadar kesintisiz ulaşım ağını sağladık. Türkiye de bunun tam ortasında. Bu orta koridoru faal hale getirmek için ağır gayretimiz var. Bir taraftan Rusya’ya, bir taraftan Çin’e trenler gidip geliyor. Oralardan gelip, bizim üzerimizden Avrupa’ya gidiyor. Avrupa’dan Çin’e gidiyor. Hatta artık demiryolundan Çin’e de eserler ihraç etmeye başladık. Çin’e ulaşımı 12 güne kadar düşürdük. Çin’den kalkan tren Kazakistan, Azerbaycan, Gürcistan üzerinden Türkiye’ye geliyor. Ondan sonra da Avrupa’ya ulaşıyor. Çin’den Pekin’e diyoruz lakin ortadaki ülkeler de gönderiyor. Moskova’dan gönderiyor. Geçen ihraç eserlerimizi tren yoluyla gönderdik. Birinci başladığımızda Pekin’den Prag’a gitmişti. Çinlilerin treniydi. Fakat Avrupalılar da geliyor. Bu artarak devam edecek.

TÜM KOMŞULARA ÇİZGİ VAR

Bunu Iraklılar da istiyor. 2 hafta evvel Irak Ulaştırma Bakanı buradaydı, çok değerli bir toplantı yaptık. Onlar, bizim Irak sonumuza kadar kendi sınırlarını ulaştıracaklar. O denli anlaştık. Biz de kendi çizgimizi Mardin Nusaybin’den, Irak sonuna kadar getirip Musul’dan Bağdat’a kadar kesintisiz demiryolu çizgisi bizim de ehemmiyet verdiğimiz ve çalıştığımız bir mevzu. Kars’tan Nahçıvan’a giden güzergahı da çalışıyoruz. Geçen yıl Azerbaycan ile protokolünü imzalamıştık. Onun üzerine işler hızlandı. Biz o sınırı yaptığımızda Azerbaycan-Nahçıvan irtibatı kurulduğunda, o da değerli stratejik bir ulaşım yolu olacak. İran’dan Pakistan’a kadar giden bir çizgi var. Ağır halde kullanıyoruz oradan devam edecek. Türkiye’ye komşu olup da kendi demiryolunu Türkiye’ye entegre edemeyecek ülke yok. Yalnızca şu an Suriye’deki karışıklıktan ötürü, yoksa öteki ülkelerle irtibatımız var ve kullanıyoruz.

Pandemide ehemmiyeti arttı

Pandemi sürecinde demiryolunun ehemmiyeti çok arttı. Bilhassa Bakü-Tiflis-Kars sınırı taşımalarımızda yüzde 100’e kadar arttı. Yoğunlaşmamız gereken de bilhassa yük çizgileri. OSB’lerin limanlara, demiryoluna bağlanması, orada da çok önemli çalışma var. Onları da ana omurgalara bağladığımızda demiryolunun yaygınlaşması ve lojistikte demiryolunun kullanılması etkin halde devam edecek.