DOLAR
32,8221
EURO
35,1421
ALTIN
2.449,46
BIST
10.771,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Açık
32°C
Ankara
32°C
Açık
Pazar Açık
34°C
Pazartesi Parçalı Bulutlu
34°C
Salı Açık
31°C
Çarşamba Parçalı Bulutlu
32°C

Uzmanından serum uyarısı: Bilinçsiz uygulamalar ölümcül olabilir

Son senelerde hastane dışı serum uygulamalarına bağlı olarak acil servilere getirilen hasta sayısında artış olduğu uzman isim tarafından vurgulandı.

Uzmanından serum uyarısı: Bilinçsiz uygulamalar ölümcül olabilir
05.05.2024 19:00
0
A+
A-

Gençleşme, cilt sağlığı, grip veya soğuk algınlığı gibi durumlara yönelik atom, vitamin kokteyli şeklinde konseptlerle sosyal medya üzerinden reklamları yapılan serumlar hakkında Türkiye Acil Tıp Derneği Ultrasonografi Çalışma Grubu Başkanı Doç. Dr. Özlem Dikme bilgilendirme yaptı.

‘Atom’, ‘Vitamin kokteyli’, ‘Gençleşme iksiri’ gibi sloganlarla hastan dışı serum uygulamalarının artış gösterdiğini uzman isim Doç. Dr. Özlem Dikme dile getirdi. Acil servislere alerjik şokla getirilen hasta sayısında artış olduğunu aktaran Dikme, “Kuaförde ya da evinde serum taktırıp alerjik şoka giren, hatta kalbi durup zor döndürülen vakalar var” açıklamasında bulundu.

Serum uygulamalarının tam teşekkülü hastanelerde yapılması gerektiğini de vurgulayan Doç. Dr. Dikme, “Glutatyon, yüksek doz C vitamini, B vitamini, ağrı kesiciler, aslında doktorun reçete etmesi gereken antibiyotikler dahil, çoğu zaman ‘kokteyl’ halinde yapılan damar içi uygulamalar; alerjik şoklara, hatta kalp durmasına neden olabiliyor. Kişi, hastane ortamında değilse, müdahalede çok geç kalınabiliyor.” ifadelerini kullandı.

SERUM MODA HALİNE GELDİ

Medikal donanıma sahip olmayan yerlerde serum uygulaması yapıldığına değinen Dikme, “Bunlara bağlı olarak da acillere birçok vaka gelişi oluyor. Özellikle kış aylarında hem gribal enfeksiyonların artışı hem de hastalık sonrası nekahat dönemlerini daha iyi geçirme isteğiyle bu tarz yöntemlere başvuruluyor.” dedi. Sosyal medyada serum paylaşımlarının birçok influencer tarafından yapılmasının bir moda haline geldiğini aktaran Dikme, “Son dönemlerde bu iş o kadar çığırından çıkmış bir durumda ki, güzellik merkezinden gelen vakalar, kuaför salonlarından gelen vakalar bile oldu. Yoga pilates eğitimi için gittikleri merkezlerde ek tedavi olarak bağışıklığı güçlendirme adına serum yapıldığına şahit oluyoruz. Evlere servisler yapılıyor, görüyoruz sosyal medyada da. Damar yolu açılmış kişiler, evinin bahçesinde, ‘C vitamini atom serum’ denen karışımlarla paylaşımlarda bulunuyorlar” söylemlerine yer verdi.

ÖLÜMLE DAHİ SONUÇLANABİLİR

Serumun içeriğindeki maddelerin yaşa, kiloya göre doz ayarı yapılmaksızın uygulandığını ve bu durumun çok hızlı gelişen alerjik reaksiyonlara sebep olabildiğini belirten Doç. Dr. Dikme, “Ölümle dahi sonuçlanabilen çok ciddi durumlarla karşılaşabiliyoruz. Bu şekilde acillere başvuran vakalarda artış olduğunu, yoğun bakıma giden hastalar olduğunu görmeye başladık. Ani alerjik reaksiyonlar nefes darlığına, solunum yetmezliğine, hatta kalp durmasına dahi sebep olabilir” şeklinde konuştu. Doç. Dr. Dikme, aslında vücudun ihtiyaç fazlası olan C ve B vitaminini hemen attığını da belirterek aslında vücuda gereksiz yere fazla yük verildiğini paylaştı.

SERUM SANILDIĞI KADAR MASUM DEĞİL

Serum uygulaması sonrası alerjik reaksiyonların mümkün olduğunu söyleyen Doç. Dr. Dikme, yakın zamanda böyle bir hastanın şans eseri ölümden döndüğünü anlattı. Ölümden dönen hasta hakkında bilgi veren Dikme, “Bir hasta, sağlık kabininde böyle bir tedavi alıp evine gidiyor. Yaklaşık bir saat sonra kötüleşiyor. Şansına ki komşusu bir hekim ve yanında adrenalin enjeksiyonu bulunduran bir kişi. Hemen müdahalesini yapıyor ve sonrasında kalp masajı eşliğinde hasta hastaneye götürülüyor. Uzun süre de yoğun bakımda yatıyor hasta. Bu tarz hastalarla çok karşılaşmaya başlar olduk.” sözlerini kullandı.

KAYNAK: DHA
ETİKETLER: , , , ,
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.